Definitie: Se numeste motor cu combustie
interna orice dispozitiv care obtine energie mecanica direct din energie
chimica prin arderea unui combustibil intr-o camera de combustie care este
parte integranta a motorului (spre deosebire de motoarele cu ardere externa
unde arderea are loc in afara motorului.).
Exista de fapt patru tipuri de baza de motoare
cu ardere interna dupa cum urmeaza: motorul Otto,motorul Diesel, motorul cu
turbina pe gaz si motorul rotativ.
Motorul Otto este denumit astfel dupa numele
inventatorului sau Nikolaus August Otto, iar motorul Diesel dupa in aceeasi
maniera dupa numele inginerului german de origine franceza Rudolf Diesel. Motorul Diesel este folosit pentru
generatoare de energie electrica, de asemenea el este utilizat si la camioane
si autobuze precum si in unele automobile. Motorul Otto este motorul folosit
pentru majoritatea automobilelor.
Componentele unui motor diesel
Sectiune printr-un motor
Partile esentiale ale unui motor Otto si
Diesel coincid. Camera de ardere este formata dintr-un cilindru inchis la un
capat si un piston care aluneca de sus in jos. Printr-un sistem biela manivela
pistonul este legat de un arbore cotit care transmite lucrul mecanic spre
exterior (de obicei cu ajutorul unei cutii de viteze). Rolul arborelui cotit
este acela de a transforma miscarea de
“du-te vino” a pistonului in miscare de rotatie.
Un motor poate avea de la unu pana la 28 de
cilindri (pistoane) care pot fi asezate asa zis in linie sau in V. Sistemul de
alimentare cu combustibil consta dintr-un rezervor o pompa si un sistem pentru
vaporizarea combustibilului care l-a motorul Otto poate fi carburator sau la
masinile de constructie recenta sisteme de injectie. Aceste sisteme de injectie
sunt gestionate electronic iar eficienta lor a facut ca ele sa fie folosite pe
majoritatea automobilelor
Aerul din ametecul carburant precum si gazele
evacuate sunt gestionate de supape actionate mecanic de un ax cu came. La toate
motoarele este necesar un sistem de aprindere a combustibilului care la motorul
Otto este o bujie. Conform principiului al doilea al termodinamicii un motor
trebuie sa cedeze caldura; in general acest lucru este realizat in doua moduri,
prin evacuarea gazelor rezultate din arderea carburantului si prin folosirea
unui radiator. In timpul deplasarii unui vehicul echipat cu un motor cu ardere
interna simpla deplasare genereaza un flux de aer rece suficient pentru a asigura
mentinerea temperaturii motorului in limite acceptabile dar pentru ca motorul
sa poata functiona si cand vehiculul sta, radiatorul este echipat cu unul sau
mai multe ventilatoare. De asemenea se mai folosesc si sisteme de racire cu apa
mai ales pentru barci.
Motorul Otto
Motor Morris din 1925
Motorul Otto standard este un motor in 4 timpi
in care pistonul face 4 curse. Sa vedem
care sunt acestea:
Timpul 1:Admisie pistonul porneste de la
capatul superior al cilindrului si in cilindru este aspirat amestecul de aer si
benzina deoarece supapa de admisie este deschisa la sfarsitul acestui timp
pistonul ajunge la capatul inferior si supapa de admisie este inchisa.
Timpul 2:Compresie adiabatica, amestecul se
incalzeste pana cind pistonul ajunge la capatul superior.
Timpul 3:Ardere si destindere adiabatica; o
descarcare electrica a bujiei aprinde amestecul carburant a carui ardere are
loc rapid, ca o explozie. De aici provine si denumirea alternativa de motor cu
explozie. Presiunea si temperatura in cilindru cresc brusc si pistonul este
impins. Timpul 3 este timpul motor, in care se efectueaza lucru mecanic asupra
pistonului. La sfarsitul acestui timp se deschide supapa de evacuare
Timpul 4: Evacuarea gazelor arse in atmosfera in atmosfera incepe
printr-un proces de racire izocora, pana cand gazele ajung la presiunea
atmosferica. Pistonul se ridica si gazele sunt evacuate supapa de evacuare
fiind deschisa. La capatul ciclului supapa de evacuare se inchide supapa de
admisie se deschide si incepe un nou ciclu.
Randamentul mecanic efectiv al unui motor Otto
modern este de circa 20-25%
Motorul Diesel
Rudolf Diesel
La
18 martie 1858, cand, la Paris, se nastea cel al carui nume este purtat astazi
de motoarele pe motorina: Diesel,… Rudolf Diesel, si care a trait pana pe 29
septembrie 1913. Cam atat ar fi de spus despre el, dar este mult de spus despre
inventia lui (motorul diesel) pe care a
patentat-o in 1892.
Rudolf
Diesel a conceput motorul diesel ca o alternativa mai accesibila pentru
intreprinzatorii particulari avand in vedere dimensiunile variabile si costul
scazut al motorului si al carburantului, fata de motoarele cu aburi care aveau
un randament foarte scazut.
Totul
a pornit de la obsesia lui pentru a doua lege a termodinamicii si maxima
eficienta a ciclului Carnot.
Incepand din 1885, timp de 13 ani, Diesel a
lucrat la motorul sau, intr-un laborator-magazin din Paris. La fabrica de
masini de la Augsburg, pe la sfarsitul lui 1896 si inceputul lui 1987, primul
model al lui Diesel, un cilindru inalt de fier cu o volanta la baza, functiona
autonom pentru prima data.
Rudolf Diesel
El cantarea 5 tone, producea 20 cp la 172 rpm
si opera la o eficienta de 26.6%.
Rudolf Diesel a mai petrecut inca vreo 2 ani
la perfectionarea lui si, la sfarsitul anului 1896, a prezentat un nou model cu
o eficienta mecanica (teoretica) de 75.6%, fata de motoarele cu aburi care
aveau o eficienta de 10% sau mai putin.
Primul motor diesel
Cu
toate acestea productia lor a mai fost intarziata inca un an, dar aceasta nu
l-a impiedicat sa devina milionar prin vanzarea drepturilor de comercializare a
inventiei lui.
Dupa ce am inteles cum a aparut, sa intelegem
si cum functioneaza acest tip de motor.
Modul de functionare al motorului diesel in 4
timpi
Motoarele
diesel in 4 timpi sunt folosite la masini,locomotive,vapoare etc. Principala
diferenta fata de un motor pe benzina in 4 timpi e faptul ca combustibilul e
injectat in cilindru si nu intra in amestec cu aerul prin supapa de
admisie.Iata ciclul de functionare al unui motor diesel in 4 timpi:
Timpul 1-Admisia
Prin deschiderea supapei de admisie, pistonul
se duce in jos deplasandu-se de la punctul mort superior in punctul mort
inferior si se introduce aer in cilindru.
Timpul 2-Compresia
Dupa inchiderea supapelor, pistonul incepe sa
se deplaseze dinspre punctul mort inferior spre cel superior comprimand aerul
din piston. La un anumit moment al compresiei, prin injector este introdus, in
cilindru, combustibilul pulverizat.
Timpul 3-Arderea si detenta
Amestecul de aer cu vapori de motorina,
comprimat intr-un timp foarte scurt, explodeaza, impingand pistonul din punctul
mort superior in punctul mort inferior.
Timpul 4-Evacuarea
Supapa de evacuare se deschide, iar cea de
admisie ramane inchisa si, prin deplasarea pistonului din punctul mort inferior
in cel superior, sunt evacuate gazele arse din cilindru.
Pe durata timpilor 1, 2 si 4 miscarea este
transmisa de la arborele cotit la piston, iar pe durata timpului 3, miscarea
este transmisa de la piston la arborele cotit, fiind de fapt cea care genereaza
functionarea motorului.
Pentru
o mai buna intelegere a modului de functionare a motorului diesel (motor cu
aprindere prin compresie) vom explica mai amanuntit fenomenele care se petrec
pe durata timpilor 2 si 3.
Combustibilul, introdus prin injectare in
cilindru, se autoaprinde venind in contact cu aerul, comprimat in prealabil in
cilindrul motorului, datorita temperaturii inalte realizate prin comprimare.
Presiunea aerului comprimat este cuprinsa intre 30 si 60 at. si temperatura
500°C si 700°C, corespunzator unui raport volumetric de comprimare cuprins
intre 12:1 si 22:1. Introducerea (pulverizarea) combustibilului in cilindru se
face cu ajutorul injectorului.
Presiunea necesara pentru pulverizarea combustibilului se realizeaza cu
o pompa de injectie. Randamentul total (efectiv) al motorului diesel este
cuprins intre 0.28 si 0.40. Motoarele diesel se folosesc in centrale
termoelectrice, pe nave, locomotive, autovehicule etc.
Ciclul de functionare al motorului diesel
Trasand schema de functionare a motorului
diesel, in sistemul de coordonate presiune (p) si volum (v), observam
urmatoarele transformari, in functie de cei 4 timpi ai motorului:
Timpul
1- Aspiratia
A›1 absorbtie izobara
(P1=constant=presiunea atmosferica)
Schema de
functionare a motorului diesel
Timpul
2- Compresia
1›2 compresie adiabatica
(P2 este de cca. 35-50 atm., iar temperatura
de aproximativ 700-800°C )
Timpul
3- Arderea si detenta
2›3 ardere izobara
(arderea este lenta, concomitent cu deplasarea
pistonului, marindu-se volumul de la V2 la V3)
3›4 detenta adiabatica
(este singurul timp, motor, cand se efectueaza
lucru mecanic)
Timpul
4-Evacuarea
4›1 destindere izocora
(momentul cand se deschide supapa de evacuare,
iar pistonul este in punctul mort inferior)
1›A evacuare izobara
(gazul este impins de piston afara, la
P1=constant=presiunea atmosferica)
Motoarele
Diesel cu camere de ardere divizate (separate) jetul de combustibil este
injectat intr-un compartiment separat de camera de ardere propriu-zisa din
cilindru. In aceasta categorie intra:
a) Motoare cu camera de vartej (turbulenta),
la care camera separata (de forma cilindrica sau sferica) comunica cu cilindrul
printr-un canal de forma unui ajutaj, dispus tangential la camere
separate. Astfel, in timpul comprimarii in
camera separata in care are loc injectia, se produce un vartej puternic care
mareste viteza de ardere. Acelasi vartej produce in cilindru o miscare
circulara a aerului, favorabil extinderii rapide si uniforme a frontulul de flacara.
Prin aceasta circulatie se asigura arderea in cilindru a combustibilului care
s-a aprins in camera de vartej. Volumul camerei de vartej reprezinta 50-80% din
volumul total al camerei de ardere.
b) Motoare cu antecamera (camera de
preardere), la care injectia are loc intr-o camera separata, de forma
cilindrica, tronconica sau sferica, reprezentand 25-40% din volumul total al
camerei de ardere, si care comunica cu cilindrul prin unul sau mai multe
orificii de sectiune redusa care au rolul unor duze .
c) Motoarele cu camera de vartej si cu
injectie directa Ia care injectorul este proiectat astfel incat sa dirijeze un
jet direct in camera principala de ardere si altul (cu debit mai redus) in
camera secundara de vartej. Arderea incepe in camera secundara, dand nastere
unui curent invers in camera principala de ardere si favorizand procesul de
ardere.
O
caracteristica comuna a motoarelor Diesel cu camere divizate este functionarea
mai lina datorita cresterii mai reduse a presiunii in cilindrul motorului. Ca
dezavantaj se remarca necesitatea montarii unei bujii incandescente in camera
separat utilizata pentru pomirea la rece.
Motoarele
Diesel cu camera de ardere nedivizata (camera unitar), combustibilul este
injectat direct in camera de ardere (de unde denumirea de motoare cu injectie
directa). Pentru ca sa se asigure o ardere buna, este necesara o intensificare
a miscarii aerului in cilindru. Aceasta se produce ori cu supapa ecran ori cu
ajutorul unor forme corespunzaoare ale camerei de ardere realizate in capul
pistonulul (cu praguri de turbionare). In primul caz carburantul este injectat
aproape perpendicular pe directia de deplasare a aerului, obtinandu-se
reducerea consumului specific de combustibil la sarcini mari. In celalalt caz
carburantul este injectat direct pe peretele camerei si formeaza acolo o
pelicula in care se vaporizeaza rapid. In prezent sunt utilizate diferite
sisteme de crestere a puterii specifice a motoarelor Diesel. Cel mai utilizat
este supraalimentarea prin precomprimarea aerului admis in cilindru cu un
airbocompresor. Procedeul se bazeaza pe folosirea energiei gazelor arse
evacuate din cilindru intr-o turbina. Antrenat de catre gaze, turbina
actioneaza o suflanta (compresor) cuplata pe acelasi arbore, care comprima
aerul inainte de aspiratia in cilindru.
Concluzii
Motorul Diesel difera de cel Otto doar prin
faptul ca arderea are loc la volum constant si nu la presiune constanta.
Majoritatea motoarelor Diesel sunt de asemenea in 4 timpi dar functioneaza
diferit. In primul timp este aspirat aer nu si motorina. In timpul 2 aerul este
incalzit prin comprimare pana la circa 440 grade C. La sfarsitul acestui timp
este injectata motorina care se auto aprinde datorita temperaturii mari a
aerului. Timpul 4 este ca si la motorul Otto unul de evacuare.
Randamentul unui motor Diesel este mult mai mare
decat al unui motor Otto si astazi se situeaza putin peste 40%. Motoarele
Diesel sunt motoare relativ lente cu viteze ale arborilor
cotiti de 100 pana la 750 rpm spre deosebire
de motoarele Otto care au viteze ale arborilor cotiti de circa 2500-5000 rpm.
Deoarece motoarele Diesel folosesc rate de compresie de 14 la 1, sau mai mari,
spre deosebire de motoarele Otto care au rate de compresie intre 8 la 1 si 10
la 1, ele trebuie sa aiba o constructie mai rigida de aceea sunt mai scump de
fabricat. Acest dezavantaj este compensat de randamentul mai mare si de faptul
ca motorina este mai ieftina decat benzina.
Avantaje si dezavantaje ale motorului diesel
in 4 timpi
Motoarele
diesel in 4 timpi au un randament mult mai bun decat cele pe benzina.Cu toate
acestea motorina are dezavantajele sale.Unele motoare diesel au bujii
incandescente,deoarece la temperaturi scazute,aerul din cilindrii nu se poate
incalzi indeajuns de tare pentru ca motorina injectata sa se aprinda.
Pasi importanti in evolutia motorului diesel
1892-Este patentat primul motor cu aprindere
prin compresie de catre Rudolf Diesel
1894-Motorul lui Diesel functioneaza pentru
prima data
1897-Este construit la Fabrica de Motoare din
Augsburg (cunoscuta acum sub numele MAN) primul motor cu aprindere prin
compresie, cu un cilindru, producea 20 cp la 172 rpm si cantarea 5 tone
1898-Primul motor diesel stationar este
instalat intr-un gater din Germania
1900-Motorul diesel castiga Marele Premiu al
Expozitiei internationale din Paris
1904-Prima centrala electrica actionata de un
motor diesel construita in Kiev, Ucraina
1912-Prima calatorie a primului vas, Selandia,
propulsat de un motor diesel
-Aparitia primului dispozitiv mecanic de injectie, care a inlocuit
sistemul de injectie pneumatic, permitand astfel utilizarea motorului diesel la
autovehicule
1914-Motoarele diesel incep sa fie folosite de
caile ferate germane
1921-Primul motor dezvoltat in colaborare de
Dl. Tartrais si Peugeot este prezentat la Salonul Auto din 1921
-Prototipul Peugeot 156 echipat cu un motor diesel cu 2 cilindri, in 2
timpi, 40 cp, a fost testat pe traseul Paris-Bordeaux realizandu-se o viteza
medie de 48 km/h
-Aceasta a marcat nasterea autoturismului propulsat cu motor diesel, dar
au mai trecut multi ani pana s-au comercializat primele modele
1922-Se introduce motorul de tractor cu 2
cilindrii, 30 cp., 800 rpm de catre Benz
1923-Benz introduce primul motor de camion cu
injectie indirecta
1924-Benz introduce motorul de camion cu 4
cilindrii, 50 cp., 1000 rpm. MAN realizeaza primul motor de camion cu injectie
indirecta
1927-Robert Bosh lanseaza productia primei
serii de pompe de injectie
1935-Citroen ofera spre vanzare primul
autoturism echipat cu motor diesel (Rosalie 10cv)
1954-Volvo incepe productia de camioane turbo
diesel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu